gendang keling...haha

Posted by princess fairus | Posted on 2:47 PM | Posted in

korang penah dngar bunyi gendang keling?kalau taktau,kena tanya wani, inaz, paah dan farhana.gendang keling ni adalah muzik yang popular dalam majlis perkahwinan di negeri Kedah tp ikut tempat jugakla.

Orang yang bermain muzik gendang keling ni pada mulanya akan berarak dengan pengantin lelaki untuk mengambil pengantin perempuan.masa hari kahwin yana, fairus diarak oleh pasukan gendang keling ni sejauh 100meter lbih kurang. dan gendang keling ni akan terus dimainkan hingga pengantin naik pelamin.

Masa di atas plamin, muzik ni akan terus dimainkan tanpa henti.masa hari kahwin yana, pasukan ni main sampai tamat majlis kenduri lebih kurang jam 6ptg.Ptutnya ada pencak silat semasa gendang ini dimainkan tetapi memandangkan kawasan rumah tok yana dh sempit sebab dipasang khemah,jadinya tak dapatla diadakan pencak silat masa tu.

Masa hari kahwin 2 ayah yana ada menempah deejay.tpi yana pn xtau apa yg dj 2 ckpkn sbb bunyi muzik gendang keling 2 telah mengatasi suara2 dj dan kata mak yana, mak yana pn xtahu lagu apa yang dj 2 putarkan sbb bunyi gendang 2 yang kuat.so, kluarga yana mndapat 1 ksimpulan, klu nk bt knduri khwin lpas ni, tempah salah satu je, takpun ambik pasukan kompang. Kalau x, memang riuh sangat 1 kmpung bunyi muzik tu...

Kpd kawan2 yg mngkin brkhwin dgn rakyat Kedah, tanyalah bakal suami, ade x gendang keling.kalau ada di kawasannya, anda mngkin dpt mndngarnya.tp knduri di kmpung,klu kt bndar org xbuat sbb bunyi yng bising 2 akn mmbuatkan ramai orng akan marah nnt.

Ini saja yana dapat ceritakan tentang muzik gendang keling.

Comments (1)

Masa kitorang datang majlis resepsi Yana pun ada, tapi tak perasan pulak jenis gendang tu. Ingatkan sama je..muzik kompang orang kawen. Sekarang ni Yana, lagu kompang pun pasang daripada CD jer. Nak lagu apa? Dikir barat, nazam, gamelan.. semua ada. Zaman ICT lah katakan. Tapi amalan tradisi Melayu ni pun baik juga. Bak kata pepatah: tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas.

Post a Comment